W dniach 19-20.11.2015 w Pałacu Opatów (Oddział Muzeum Narodowego w Gdańsku) oraz na Wydziale Filologicznym UG odbyła się międzynarodowa konferencja naukowa zatytułowana Dybuk. Na pograniczu dwóch światów. Pierwszy dzień onferencj zatytułowany Dybuk. Mistyka i Litetatura poświęcony była życiu i twórczości Szymona An-skiego żydowskiego pisarza, publicysty politycznego, socjalisty, badacza folkloru, piszącego w języku rosyjskim i jidysz. Wywodzące się z żydowskiej mistyki i żydowskich wierzeń ludowych pojęcie dybuka jako złośliwej lub nieszczęśliwej duszy, która wiąże się z żyjącymi przejmując ich osobowość przybliżył rabin domu modlitwy Chabad-Lubavitch w Warszawie (grupy chasydów powstałej pod koniec XVIII wieku w Rosji) - Szalom Ber Stabler w swoim wstąpieniu dotyczącym Mistyki żydowskiej, kabały i wędrówki dusz.
Teatralnym i filmowym inscenizacjom i adaptacjom Dybuka poświęcony był drugi dzień konferencji odbywający się pod hasłem Dybuk w sztuce. Dramat An-skiego porównywanydo Dziadów Adama Mickiewicza czy Romea i Julii Wiliama Szekspira, należy do klasyki teatru żydowskiego. Utwór inspirowany zwyczajami, tracycjami i mistyką żydowską, poddany został interdysyplinarnej refleksji naukowej.
Konferecja odbyła się nie bez kozery 19 listopada w 250. rocznicę śmierci największego polskiego pisarza żydowskiego pochodzenia Bruno Schulza oraz w 250. rocznicę powstawnia teatru publicznego w Warszawie. Towarzyszył jej wernizaż autorskiej wystawy jej kuratora Mieczysława Abramowicza, poświęconej dziejom i tradycjom żydowskiej mistyki i kabalistyki oraz kultu zmarłych Perełkami na wystawie są jedyny obraz olejny Bruno Schulza Spotkanie, obraz Aleksadra Giermskiego Święto trąbek z Muzeum Narodowego w Krakowie oraz portet autorstwa Witakcego.
Tekst i zdjęcia dr Anna Malcer-Zakrzacka