prezes gdańskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami
pok. 4.51
w semestrze letnim 2018/2019
środy, 13.15 - 14.45
kontakt e-mail: sarbiewskajoanna1@gmail.com
filozofia kultury, filmu i mediów w perspektywie (post)sekularnej (via negativa); fenomenologia, dekonstrukcja jako neofenomenologia i jej zastosowanie na gruncie (techno)ontologii; filozofia mistyki na gruncie techno-widzenia [strategie ekstatyczne jako eksploracja Niemożliwego/radykalnie Innego]; fenomenologia doświadczenia transgresji [wywłaszczenie z ego, liminalność, graniczność]; transhumanizm i posthumanizm w ujęciu (post)sekularnym;
Książki autorskie: Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2014
[audycja w TOK FM: data emisji 06-01-2015]
Publikacje w czasopismach naukowych: 'Wszystko, co straszne, pragnie naszej miłości'. 'Inny' posthumanizmu w ujęciu (post)sekularnym, "Kwartalnik Filmowy" 2018, nr 101-102; (Post)sekularna filozofia negatywna, media wizualne i ekstasis (dekonstrukcja jako wariant neofenomenologii), „ARGUMENT: Biannual Philosophical Journal” 2016, vol. 6, no. 2; Wobec Niemożliwego - estetyka negatywna i efekt obcości w audiowizualnych realizacjach Beli Tarra i Krystiana Lupy, „Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 87-88; Lokalne przywracanie (do) Rzeczywistości wobec globalnej atrofii Obecności. Filmowe próby zapisu Bycia autentycznego, „Kultura-Historia-Globalizacja” 2012, nr 12; Śladami istnienia-w-pełni, „Teksty Drugie” 2012, nr 4; Obraz szukający prawdy - "realizm metafizyczny" jako realizacja filmowej ontologii fenomenologicznej, „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 75-76; "M. Butterfly" Davida Cronenberga - poprzez dekonstrukcję ku trudnej Nagości "Ja". Próba ocalenia podmiotu, „Ha!art” 2007, nr 26; Ruch i bezruch w obrazie. Relacje między obrazem filmowym Wernera Herzoga a malarstwem barokowym w świetle teorii Andre Bazina, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 54-55;
Publikacje w tomach zbiorowych: Kwantowe 'oko w ogniu'. W stronę apofatycznej techno-ontologii, w: Widzialność wyzwolona, red. A. Gwóźdź, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2018; Negatywna mistyka medialnej maszyny: znikanie/ubywanie w "Tiny Deaths" Billa Violi i "Camille Claudel 1915" Bruno Dumonta, w: Wokół negacji, red. M. Woźniczka, A. Zalewski, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2015; Doświadczenie krańcowości i negatywności w świetle problemu ogołocenia. Świadomość i obraz w drodze do Rzeczywistości (na przykładzie "Konia turyńskiego" Beli Tarra), w: Kulturowe paradygmaty końca. Studia komparatystyczne, red. J. C. Kałużny, A. Żywiołek, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2013; "Kalkwerk"/Kalkwerk. Wapienna toń Niemożliwego, w: Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria, red. D. Czaja, wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2013; Po dekonstrukcji - doświadczenie kenotyczne w kinie w świetle teologii negatywnej i mistycznej "nocy ciemnej" (na przykładzie analizy filmu "Odgłosy robaków. Zapiski mumii" Petera Lechtiego), w: Sacrum w kinie, dekadę później. Szkice, eseje, rozprawy, red. S. J. Konefał, M. Zelent, K. Kornacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013;